Artikkeleiden kirjoitusohjeet

  • Tulosta

Sivuston käyttö

Urheilusukeltajien sivusto on toteutettu erityisen sisällönhallintaohjelmiston (Joomla) avulla. Tälle sivulle tulee pikkuhiljaa käytännöllisiä ohjeita ja best practice -käytäntöjä sivuston päivittämiseen.

Sivuston ulkoasun on suunnitellut ja toteuttanut Roy Nurmi. Sivuston rakenteen on suunnitellut ja toteuttanut työryhmä Roy Nurmi, Hannu Tenhunen ja Teemu Kerola vuonna 2006. Sivusto rakennettiin kokonaan uudelleen 2012 Roy Nurmen ja Teemu Kerolan toimesta.

Tämä ohjeistus on tehty olettaen, että materiaalia muokataan JCE-editorilla, mikä on oletusarvoinen editori tällä hetkellä (30.8.2012).

Osa sivuston materiaalista on rajattu vain joidenkin kerholaisten (esim. johtokunta tai kouluttajat) käyttöön. 

Kaikki tiedote-sivut kuuluvat kategoriansa mukaiseen blogiin (esim. Kaikki koulutustiedotteet). Niitä on helppo jälkeenpäin kaikkien valtuutettujen muokata. Blogeissa uusimmat tiedotteet näkyvät ensimmäisenä. Jos tiedotteeseen laitetaan "Nostettu" täppä päälle, tiedote näkyy myös Etusivulla, viimeksi muutettu artikkeli ensimmäisenä.

Osa tiedotesivuista on myös kiinteästi sidottu menurakenteen mukaisille paikoilleen, jolloin ne näkyvät sekä menurakenteen kautta että oman kategoriansa blogissa. 

Docman dokumentit ovat muualta ladattuja valmiita dokumentteja, jotka ovat luettavissa tämän sivuston kautta. Niitä ei ole tarkoitus enää editoida koskaan. Dokumentit löytyvät kohdasta Arkistot/Dokumenttiarkisto.

Jos tässä ohjeistuksessa on jotain korjaamisen/täydentämisen varaa, niin lähettäkää postia webmasterille. Ilmaiskaa selkeästi ongelmakohta sekä toivottavasti myös vihjatkaa, miten ohjeita tulisi muuttaa paremmiksi.

Artikkeleiden/tiedotteiden kirjoittaminen

  1. Klikkaa "tee uusi tiedote" nappia ja valitse sopiva kategoria ja siihen sopiva käyttöoikeusluokka.
  2. Mikäli tiedotteesi ei ole aivan lyhyt (pari virkettä), jaa se kahteen osaan siten, että vedät "Read More" napilla viivan sopivaan paikkaan tiedotteen alkuun
  3. Laita kategoria ja lukuoikeudet kuntoon
    • Kaikki julkiset (jäsenten luettavat) tiedotteet tulee olla jonkun jaoksen kategoriassa.
    • Johtokunnan ja ylläpidon sisäisiä tiedotteet eivät näy jäsenille vaikka yksittäisen tiedotteen lukuoikeuden asettaisikin sellaiseksi. 
  4. Jos haluat tiedotteen etusivulle, laita "Nostettu" täppä päälle
  5. Klikkaa lopuksi Tallenna-nappia. Voit senkin jälkeen editoida artikkeliasi, jos siinä on puutteita.

HUOM: Joomla on nyt (2017) pipi ja kaikki ei toimi kuten Strömsössä. Ensinnäkin, uusia tiedotteita ei voi luoda, mutta vanhoja voi editoida. 
Toiseksi, kun editoinnin jälkeen painaa "Tallenna", 

    1. Joomla ilmoittaa, että "This page isn't working",  vaikka se on...
    2. Nyt voi painaa selaimen "Click to go back" tai return nappia, jonka jälkeen Joomla palaa artikkelin muokkaukseen.
    3. Nyt sieltä voi poistua "Peru" napilla, jonka jälkeen kaikki on ilmeisesti myös näyttää olevan ok.

Uuden tiedoston luonti menurakenteeseen

Yleisesti ottaen et voi luoda uusia sivuja, mutta voit editoida olemassa olevia sivuja (siis niitä, joihin sinulla on oikeudet). Jos tarvitse uuden sivun, niin ota yhteys ylläpitäjiin. Kerro, minkälaisesta sivusta on kysymys ja mihin valikkoon haluat sen sijoitettavan.

Jaoksien yleiseen materiaaliin voi Kirjoittajan alias -kentän avulla laittaa kyseisen jaoksen nimen, esimerkiksi "Nuorisojaos". Jos taas toimit enemmän omana itsenäsi, jätä alias-kenttä tyhjäksi.

Tekstin editointi

Älä käytä TyylitFontti, tai Fonttikoko-valikoita, vaan anna kerhon oman graafisen ilmeen tulla esille. Väliotsakkeet voit valita Kappale-valikosta.

Kuvien lataamisoikeus (upload)

Kuvien lataaminen vaatii Kunenan Moderator-oikeudet, jotka ovat johtokunnan jäsenillä ja valituilla toimihenkilöillä. Jos tarvitset tätä, ota yhteys webmasteriin.

Yleensä kuvia ei pitäisi ladata ja käyttää suoraan, vaan tulisi käyttää kuva-arkistossa olevia  kuvia, joihin on selkeästi olemassa oleva käyttöoikeus.

Joskus tosin on vain järkevää ladata uusi kuva Joomlaan ja käyttää sitä suoraan. Ladatkaa se tällöin johonkin fiksuun hakemistoon, eikä koskaan kuva-arkistoon! 

Kuvien lisääminen 

Kuvien lisääminen tapahtuu yleensä kaksivaiheisesti. Kuvat ladataan ensin seuran kuva-arkistoon, jonka jälkeen niitä voidaan käyttää missä tahansa artikkelissa Image-napin avulla. 

Kuvan lisääminen tiedotteeseen

  1. Lahjoita kuva Kuva-arkistoon, jos se ei ole jo siellä. Älä käytä muita kuvia, koska niihin ei ole käyttö-oikeutta. Laita talteen kuvan numero.
  2. Klikkaa Image, valitse kuva sen numeron perusteella kuva-arkistosta (stories/Arkisto/Kuvat/Thumbs) 
    • Älä lataa sinne uusia kuvia - voit sotkea koko arkiston!
    • Voit myös käyttää suurempaa suurempaa kuvaa (Display-hakemistosta).
    • Klikkaa "Lisää".
  3. Voit säätää kuvan kokoa jälkeenpäin "venyttämällä" sitä nurkasta
    • Älä jätä tiedotteeseen liian suurta kuvaa (etusivulla leveämpi kuin yksi palsta)! Se sotkee sivustoa, kun ei mahdu paikalleen.
  4. Voit editoida kuvan ominaisuuksia valitsemalla se ja klikkaamalla kuva-ikonia
    • rollover ei näytä toimivan vielä - sitä on turha käyttää.
    • Vai keksiikö joku konstin, jolla saisi isomman rollover-kuvan?
      Nyt roll-over kuva on aina alkuperäisen kokoinen...

Kuvan lisääminen keskustelupalstalle

  1. Klikkaa Lisää/muokkaa kuvaa -nappia ("vuoristomaisema")
  2. Valitse sopiva alihakemisto kuvat-hakemistosta ja sopiva kuva sieltä.
  3. Noudata ohjeita ja aseta kuvan Otsikko sopivaksi.
  4. Älä jätä tiedotteeseen liian suurta kuvaa. Se on ruma ja voi sotkea koko sivuston.

Linkin lisääminen US-sivustolla olevaan materiaaliin

  1. Avaa sivu jossain muussa ikkunassa ja kopioi linkki Kopioi-käskyllä. Vaihtoehtoisesti (esim. kerhon Docman-arkiston sivut) kopioi linkin osoite klikkaamalla linkkiä oikean puoleisella napilla (Windows). 
  2. Klikkaa Insert File Link -nappia ("linkkiketju paperilla") ja aseta URL oikein Liitä-käskyllä.
  3. Aseta Kohde-kenttään Avaa tähän ikkunaan (_blank).
  4. Kirjoita Otsikko-kenttään hyperlinkkisi nimi artikkelissasi. Vältä pitkien linkkien kirjoittamista Otsikko-kenttään, koska yksikin liian pitkä Otsikko-kenttä sotkee artikkelin ulkoasun.
  5. Klikkaa Lisää-nappia.

Linkin lisääminen Internetissä olevaan sivuun

  1. Avaa sivu jossain muussa ikkunassa ja kopioi linkki Kopioi-käskyllä.
  2. Maalaa hyperlinkitettävä tekstinpätkä ja klikkaa "Lisää linkki" -nappia ("linkkiketju") ja aseta URL oikein Liitä-käskyllä.
  3. Aseta Kohde-kenttään Avaa tähän ikkunaan / kehykseen.
  4. Jos maalattu tekstinpätkä ei näy Otsikko-kentässä, kirjoita tekstinpätkä uudelleen sinne. Vältä pitkien linkkien kirjoittamista Otsikko-kenttään, koska yksikin liian pitkä Otsikko-kenttä sotkee artikkelin ulkoasun.
  5. Klikkaa Lisää-nappia.

Muita yleisiä ohjeita

Älä laita sähköpostiosoitteita sellaisenaan näkyville, vaan piilota ne aina jollain tavoin, esimerkiksi tyyliin "Matti.Meikalainen (at) IsoFirma.fi". Minimoidaan täten roskapostien määrää.

Otsakkeissa ja sisällössä kannattaa välttää nykyaikaan sidottuja termejä kuten "tänään" tai "huomenna". Muutaman päivän tai viikon päästä luettuna ne saattavat helposti johtaa harhaan. Jos niitä nyt on pakko käyttää, niin sitten päivämäärän kanssa, vaikkapa tyyliin "Tänään 4.5.2006 klo 18 Räpylä menee Alcalle".

Etusivulle tulevan artikelin otsakkeen tulee olla lyhyt (max 30 merkkiä). Etusivu menee muuten sekaisin, koska systeemi ei osaa esittää pitkää otsaketta kahdella rivillä. Artikkelin ikääntyessä ja valuessa alaspäin se on aika pian 2-palstaisessa osassa, joka on aika kapea. new 

Laittakaa julkaisemisen päättymispäiväksi (välilehti Julkaiseminen, kohta Lopeta julkaiseminen) järkevä arvo, jos haluat sen menevän piiloon. Jotain tiettyä sukellusreissua käsittelevä ohjeistus voidaan poistaa näkyvistä heti reissun jälkeen. Huomaa, että artikkeli ei häviä systeemistä julkaisun loppuessa - se vain lakkaa näkymästä. Tarvittaessa ylläpito saa sen jälkeenpäin takaisin.