Seuran veneet kautta aikojen

Räpylä VIII 

 

rapyla8

 

Uusi polvi aloitti kuten edeltäjänsä, vaihtamalla venettä vuonna 1995. Venettä oli kyllä jo muutama vuosi haettu, mutta vielä ei tiliote ja hintalappu olleet sopineet yksiin. Alun perin jo pj Kaj Eskman oli muutamia vaihtoehtoja tutkittuaan todennut että kotimainen Kulkuri 34 olisi kerhon käyttöön hyvin sopiva tyyppi. Hankinnasta vastannut projektiryhmä (Timo Puomio, Micke Winberg, Pekka Simula, Juha Tähtiharju) päätyi huolellisen analyysin jälkeen samaan lopputulokseen. Muitakin vaihtoehtoja toki katsastettiin:

 

"Oltiinpa Mikan ja Micken kanssa jopa huutamassa Holmö 42:sta erään yrittäjän konkurssihuutokaupassa. Onneksi huutomme jäi muutaman kymppitonnin vajaaksi, ja muutenkin taisimme oivaltaa huutavamme aivan liian raskasta alusta amatöörikäyttöön." (Timo Puomio)

 

Kun haluttu malli oli päätetty, aloitettiin aktiivinen etsiminen. Kun oli eri tahoille annettu ymmärtää että kerho etsii nimenomaan tietynmallista venettä, vaasalainen kalatalouskonsulentti vastasi ilmoitukseen tietävänsä kaksikin kalastajaa, jotka "mahdollisesti olisivat myymässä". Keväällä 1995 sopiva tarjokas löytyikin Vaasasta. Vanha kalastaja oli lopettelemassa aktiiviuraansa ja oli luopumassa siistikuntoisesta veneestään. Kaupat tehtiin ja uusi alus saatiin kotisatamaan vapunpäivän aattona. Ehdittiin siis vappuristeilylle ajoissa. Kerhon talouden tilasta kai kertoo jotain, että uusi vene maksettiin käteisellä.

 

Räpylä VIII on kohtuulliset parikymmentä sukeltajaa kuljettava ajanmukainen sukellustukialus. Nopeus on riittävä.

 

Räpylä VIII on toki jo muutaman kerran kokeiltu kivillä. Veneen huonoin puoli on siinä, että herkin ja kallein osa sijaitsee matkanopeutta ajettaessa alimpana. Dramaattisin testi tehtiin kesäkuussa -98, Crysantilta palatessa tiistain sukelluskeikalta. Vene vedettiin tyylikkäästi viitan väärältä puolelta, juuri oikealla syvyydellä sijainneeseen kiveen. Kesäleirin piti alkaa perjantaina... Tuli puheenjohtajalle hieman tekemistä kun parissa päivässä piti taikoa riittävästi tukialuksia kesäleirille, kun kerhon lippulaiva oli kuukauden telakalla. Totuuden nimissä on sanottava että yhtä hienosti (tai huonosti) on venettä tärvätty myöhemminkin, mutta ei yhtä strategisesti hienolla hetkellä.